Agility

Alles over hondensport. Bijvoorbeeld shows, coursing, windhondenrennen en behendigheid

Moderators: Anne, silverwhippet

Re: Agility

Berichtdoor Anne » wo 29 maart 2017, 12:34

Ooh, wat een verhaal. Als ze eenmaal in de gaten hebben dat ze lekker kunnen rennen... ;)
Wij hadden in de groep ook een aantal 'wegrenners'. Lastig om dat af te leren. Soms gaat het een tijdje goed en op sommige dagen is er geen land mee te bezeilen :rol: (niet alleen windhonden hoor, er zit bij ons ook een border collie die dat doet). Sasha (geen windhond) rent niet weg en moet juist vaak aangespoord worden om een beetje harder te rennen. Ze loopt wel regelmatig haar neus achterna. Vooral als ze wat onzeker is gaat ze snuffelen. En het vervelende is dat ze ook áltijd wel iets in het gras vindt. Ze wordt dus regelmatig beloond door dit te doen. Af en toe heb ik het idee dat er met koekjes gestrooid wordt over het veld :music:
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002 - 2015), Tibbie (2000 - 2015) en Gunda (1996 - 2009)
Afbeelding
Afbeelding ...................................Windhonden Webshop
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor SaskiaS » wo 29 maart 2017, 21:42

Vanavond ging het een stuk beter! Hebben Tim wel aan de riem gehouden met de sprongen, ik vertrouw er nog niet helemaal op dat hij niet weg rent. Volgende week mag hij wel los. Kattenloop ook nog aan de riem. Maar hij deed het goed, tunnel los, ging helemaal goed, in verschillende bochten tot een U aan toe, Tim deed het super braaf en heel beheerst.
De Ridgeback was er wel een keer vandoor gevlogen en ging direct op Tim af, Tim zat zo hard te trekken dat zijn halsband toch over zijn nek schoot. Dus Django en Tim hadden een feestje, Tim kon toch harder rennen. :rol: Maar deze keer kon Tim er weinig aan doen en hij liet zich best makkelijk weer pakken, dus ik was trots op hem.
Wat hij echt super goed deed vanavond waren de slalom paaltjes, nog steeds geen echte slalom, heel klein beetje wel.

De halsband heb ik maar een gaatje strakker gedaan, omdat het leer is mag hij nu niet teveel meer gaan rekken want dan wordt hij te groot. De instructrice heeft er wel vertrouwen in dat het goed komt met Tim. Django is net zo'n boef, dus ik ben er niet alleen in haha.
SaskiaS
Favoriet
Favoriet

Berichtdoor SaskiaS » di 02 mei 2017, 14:19

Hoe doet Sasha het nu verder?

We trainen toch nog steeds aan de riem, we gingen de schutting doen. Tim vindt de schutting helemaal ge-wel-dig. Dus ik zei: hij kan die wel los..... dussss Tim vliegt de schutting op, Tim gaat 2 passen naar beneden, blijft onder op de schutting staan, gluurt naar links, gluurt naar rechts, concludeert dat rechts de meeste ruimte is en springt zoeffff voor mij langs het veld op en gaat weer lekker racen. De boef! Jengo (zo spel je het blijkbaar, de ridgeback) was er niet, vandaar dat ik het aandurfde, geen van de andere honden reageerde namelijk op Tim.
Inmiddels zijn we ook met de wip begonnen, maar dat is drama. Tim vindt het dood en dood eng! Daarna wilde hij de kattenloop ook niet meer doen. We zijn nu met hem aan het oefenen dat hij in elk geval 4 poten er op zet, dat is voor dit moment wel even genoeg wat de wip betreft.
Laatste les de slurf voor het eerst gedaan, was voor Tim weer mooie gelegenheid om er tussenuit te knijpen. Eerste keer draaide hij namelijk om en toen stond er niemand bij de opening, dus hij zocht Jengo op en toen ben ik me kapot geschrokken. Ik wist echt niet dat hij zo agressief kon doen. .... maar goed, snel uit elkaar gehaald en door. Uiteindelijk deed hij de slurf wel goed. De tunnel doet hij eigenlijk altijd wel goed, dat vindt hij wel leuk en gaat er ook niet vandoor. Hij houdt alleen heel erg in aan het einde, doordat we hem daar steeds tegen gehouden hebben om te voorkomen dat hij er vandoor vloog.
De sprongen moet hij altijd aan de riem, het lukt me gewoon echt nog niet om hem los te laten springen. We hopen natuurlijk dat hij nog een keer zo erg de lol er van in gaat zien dat hij het wel los kan, maar ik vrees dat zijn wegloop gedrag niet over gaat. Dat vind ik heel erg jammer want ik zou er graag wat meer mee doen omdat ik het hartstikke leuk vindt om op deze manier met hem bezig te zijn.
SaskiaS
Favoriet
Favoriet

Berichtdoor Anne » di 02 mei 2017, 15:55

Oooh, zo herkenbaar!

Sasha vindt de wip nog steeds doodeng. De laatste keer moest ik haar er op tillen en ik had me voorgenomen om dat nooit meer te doen. Als ze niet wil, dan niet want het moet wel leuk blijven. Gelukkig had de instructeur nog een andere tip die we konden proberen. Hij hield de wip aan één kant hoog vast en aan de andere kant kwam de wip bijna aan de grond. Daar moest ik Sasha dan met een koekje lokken zodat ze aan de zijkant alleen met 2 voorpootjes op de wip zou staan. Dat belonen. En als ze er dan op stond werd er een beetje gewiebeld met de wip, zodat ze alleen met haar voorpootjes de beweging voelt. Dit vond ze ook wat eng, maar je merkte dat ze vrij snel haar angst overwon, ze kwam steeds verder en het wiebelen kon ook steeds wat harder. Na een paar keer zijn we gestopt, volgende keer gewoon weer een paar keer proberen. Helemaal terug naar de basis dus, want ze vindt juist die onstabiliteit zo eng. Ook Sasha durfde de vorige keer daardoor niet meer over de kattenloop, terwijl dat juist haar favoriete onderdeel was.
De laatste paar lessen heeft Sasha er echt lol in gekregen. Nu moet ik vooral veel oefenen met het handlen: vooruit sturen, wissels maken etc. De sprongen gaan goed en de tunnels vindt ze ook leuk, ze heeft er nu ook meer vaart in. :D
Zo te lezen vindt Tim het ook leuk. Het lijkt me wel lastig om het wegrennen af te leren. Vooral omdat hij nu weet dat het zo'n leuk spelletje is haha. Misschien als je wat langer bezig bent dat hij gaat inzien dat bij jou blijven veel leuker is omdat jullie dan het parcours kunnen afleggen.
A.s. zaterdag neem ik Tapas ook voor de eerste keer mee. Tapas is helemaal niet bang aangelegd en ze is ruwer en speelser dan Sasha. Ben benieuwd!
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor SaskiaS » vr 05 mei 2017, 12:34

Ben ook benieuwd wat Taps er van gaat vinden!

Tim is nu verliefd op de trainster... :rol: :rol: :rol:

De bedoeling was dat hij 4 poten op de wip zou zetten, maar hij bleef er met zijn voorpoten op staan. Toen gaf de trainster hem een knuffel, hij ging haar helemaal terug knuffelen. (op zijn Tim's, dus heel zacht met zijn neus bij haar gezicht, de trainster smolt..... :D )
Toen van de wip af, even de anderen geweest en toen opnieuw. En Tim liep deze keer zo met 4 poten de wip op, hup zo snel mogelijk richting Paulien. (de juf :D ) Stond hij daar, was het .. wat gaan we doen? voorzichtig geprobeerd naar het kantelpunt, maar dat was toch nog te eng en hij sprong er gauw af. Wel beloond.
Aan het begin van de les begon Tim ook al heel hard te kwispelen voor zijn doen toen hij Paulien zag. :rol: Hij was lekker enthousiast en had er echt zin in. Geen gedoe met Jengo deze les, moesten allebei wel steeds goed opletten en ze geen tijd geven op elkaar te fixeren, maar dat lukte heel goed.
SaskiaS
Favoriet
Favoriet

Berichtdoor Anne » za 06 mei 2017, 14:56

Aah, wat grappig dat Tim de trainster zo leuk vindt! Sasha is ook gek op onze trainers. Fijn dat Tim en Jengo elkaar nu met rust laten.

Wij hadden vandaag les in het park omdat daar van alles te vieren was. Gelukkig trok Sasha zich niets aan van alle geluiden en deed ze het hartstikke goed tijdens de training :thumbs:
Afbeelding

Tapas heeft het eerste uur dus aan de riem gezeten en die was zich behoorlijk aan het aanstellen. Trekken, iedereen willen begroeten, piepen etc. Dus toen ze aan de beurt was, was ze al hartstikke moe :roll:
Helaas begon op dat moment een of andere autoshow waarbij er veel geluid werd gemaakt. Sasha was in paniek dus die is snel even naar huis gebracht. Tapas trok zich er niks van aan, alleen toen de fanfare langskwam vond ze het een beetje gek :rol:
Ze heeft een paar keer gesprongen en dat deed ze wel goed
Afbeelding

De tunnel vond ze duidelijk een stuk leuker, daar ging ze meteen door heen. Na een paar keer ging ze er zelfs door heen zonder dat ik riep. Ik kan dus niet wachten om ook met haar aan behendigheid te beginnen :mrgreen:
Afbeelding
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor SaskiaS » za 06 mei 2017, 17:29

Ah super leuk! en mooie foto's erbij.
SaskiaS
Favoriet
Favoriet

Berichtdoor Anne » wo 28 jun 2017, 17:46

Hoe gaat het nu met Tim? Is de wip nog steeds eng?

Sasha wordt steeds enthousiaster. Toen ik haar de vorige keer uit de auto haalde begon ze hard te piepen, kwispelen en op het veld kreeg ze de gekke 5 minuten :rol: Ze voelt zich steeds vrijer op het veld. De wip deed ze ook best goed. Nog steeds eng, maar ze gaat er wel overheen :thumbs:
Tapas heeft gisteren haar 1e les gehad. Van tevoren heeft ze even gespeeld met een bearded collie en tijdens de les is ze daar een paar keer naar toe gerend. De volgende keer dus niet meer spelen van tevoren ;) We hebben de paaltjes en de sprongen geoefend en dat ging wel goed. Iemand merkte op: het lijkt wel alsof ze springveren in haar poten heeft! :music:
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor SaskiaS » do 06 jul 2017, 12:17

Leuk dat Sasha steeds enthousiaster wordt en dat Tapas het ook best goed deed.

De wip hebben we maar even gelaten voor wat het was, want de kattenloop lukt ook niet meer.... soms loopt hij zo de kattenloop op, maar springt dan van het middenstuk af, Tim durft niet naar beneden.

We hebben nu voor het eerst ietsje meer los geoefend. Sprong met tunnel er achter aan. Ging nog niet helemaal vlekkeloos. Toen 2 sprongen achter elkaar, ging beter dan ik had verwacht. Maar Tim zou Tim niet zijn als hij niet toch zo af en toe even over het veld moet racen als hij los is. Toch gaat hij al steeds minder ver weg en komt steeds makkelijker terug. Ik heb nog wel goede hoop dat met wat extra aandachts training het wel goed komt.

Gisteren ook een keer bij een andere trainer geoefend. Pauline is voor het aanleren van de toestellen en Leonardo is meer voor de parcoursjes lopen. Dus ik ging parcoursje doen, maar wel met Tim aan de riem. Nog erg lastig want we moesten allemaal wissels maken, maar door niet op hoog tempo te gaan en voor Tim langs te wisselen ging het eigenlijk heel goed.

Ik moet nu 2 lessen missen omdat ik op vakantie ga, heb wat huiswerk gekregen. Dus zolang we nog thuis zijn moet ik maar flink met Tim gaan oefenen. (moet het niet zo warm zijn, hij ligt dan liever wat te luieren.)
SaskiaS
Favoriet
Favoriet

Berichtdoor Anne » do 27 jul 2017, 14:20

En, hoe gaat het met het huiswerk van Tim? ;)

Sasha had een paar keer een dip, ze vond het wel leuk maar had het tempo van een slak :rol: Het was dan ook wel vrij warm de afgelopen lessen.
Tapas heeft nu 3 lessen gehad. Deze week voor het eerst kennis gemaakt met de wip. Tapas had totaal geen angst. Ze had juist moeite met het 'sta' commando op de raakvlakken want het liefst wil ze doorrennen en kijkt ze niet goed waar ze loopt. Om de paaltjes aan te leren werken wij met het een straatje (channel wires). Als de paaltjes te dicht bij elkaar staan dan springt Tapas er weer 'uit' dus dat moet rustig nog opgebouwd worden. Maar ik ben best tevreden na deze paar lessen. :D
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor SaskiaS » di 01 aug 2017, 16:31

Wij gebruiken ook wires voor de paaltjes. Tim doet de paaltjes met wires heel goed, maar zonder is nog te lastig en hij gaat er wat te langzaam doorheen.
Vorige week was ik super blij zo goed als het ging! Ik ging eerst weer met Pauline losse sprongen en de tunnel daar achter oefenen. Het lukte zomaar 2 sprongen los in een bochtje en de tunnel er achter aan. Toen gingen we bij Leonardo verder met de parcoursjes. Trainers hadden afgesproken dat Tim dan nog sprong - schutting - tunnel los mocht doen en de rest aan de riem. Maar we deden 1 parcoursje met sprongen aan de riem en door de lastige lijnen moest ik hem toch los laten, maar hij deed het braaf. En toen had de trainer iets leuks bedacht, 4 sprongen in een vierkant op gesteld en dan moest je zelf in het midden blijven staan en dan je hond van je af laten springen, naar je toe laten komen, van je af laten springen, naar je toe laten springen, weer vanaf je af laten springen en nog eens naar je toe laten springen. Heel ingewikkeld en onmogelijk om dat aan de riem te doen, dus ik zeg: 'dat kan niet aan de riem...." Dus de trainer zegt, maar je mag het wel los proberen. Tim deed het super goed, ik was af en toe de weg kwijt, maar Tim deed precies wat ik van hem vroeg en ging er niet vandoor. Het begint ergens op te lijken! Ik vond dit ook een hele leuke oefening. Nog een keer gedaan alleen dan laatste sprong niet naar je toe, maar van je af en dan sprong verderop laten nemen en de tunnel erachter aan. Die sprong verderop nam Tim keurig, maar deze keer ging hij langs de tunnel. Niet erg, foutje mag hij maken en ik liep te ver van hem weg.

De wip nog steeds gelaten voor wat het was en voorzichtig met de kattenloop geoefend, hij hoefde echt alleen maar 4 poten op de plank te zetten. Dat lukte, in eerste instantie was hij wel wat angstig maar uiteindelijk vond hij het wel leuk en op dat punt zijn we gestopt. Volgende keer weer een stukje verder.

We gaan nu letterlijk met sprongen vooruit.
SaskiaS
Favoriet
Favoriet

Berichtdoor Anne » do 03 aug 2017, 15:43

Wat fijn dat hij zo vooruit gaat! Sasha vindt die oefening met de 4 sprongen in een vierkant ook leuk.
Tapas heeft afgelopen les de kattenloop uitgeprobeerd. Ik geloof dat ze er wel 15 keer overheen is gerend :rol: Als ze er dan overheen ging en de trainer gaf mij wat tips dan rende ze alweer terug over de kattenloop. Ze vindt het een super leuk toestel! Dit keer ook voor het eerst de zwarte tunnel in een volledige boog. Dat deed ze ook zonder problemen. Maar aan het einde van de les was haar koppie echt vol.. We waren dit keer maar met 2 honden dus de les was vrij intensief. Aan het einde van de les was Tapas dus moe en ging ze allerlei dingen doen die ze niet moest doen. Als ik dan naar de tunnel wees ging ze poot geven of "touch"-en met haar neus. Het loslopen gaat bij haar nu ook al véél beter. Leuk om te zien wat er in die paar lessen al kan veranderen :D
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor SaskiaS » do 03 aug 2017, 16:09

Haha, gekke Tapas met de kattenloop. Met 2 is ook wel weinig. Hebben wij ook wel eens gehad, dan is zo'n les wel intensief.
Bij ons voegen ze nu lessen samen vanwege vakantie tijd, maar dan zijn we met 6 of 7, dat is dan wel veel, dan moet je veel wachten. Maar gisteren is Tim de héle les los geweest! En hij is op de wip geweest, was alleen niet de bedoeling :rol:
We hadden nu de sprongen in een soort slalom opstelling staan. Eerste opdracht deed Tim goed, maar op het laatst werd het wel erg moeilijk gemaakt en toen snapte hij het niet meer en kon ik zijn aandacht niet bij mij houden. (ik was ook mee, ben de hele week al niet echt fit) Hij was ook moe in zijn koppie en ging toen dus toch even over het veld racen. Ze zijn met een groep met sprong techniek bezig, allemaal 1 voor 1, nu rende Tim naar Jack die met de sprong techniek bezig was. Huppa meteen spelen die 2 haha. Nou ja, kan gebeuren, ik was al super trots dat hij de rest van de les steeds bij me bleef. Ik deed de wip niet mee omdat Tim hem eng vond. Maar blijkbaar had Tim gezien dat de andere honden de wip wel heel enthousiast deden want toen ik met Tim langs de wip liep op weg naar de auto, toen stapte Tim op de wip. Wel vanaf de zijkant, maar ik dacht hij doet een poging dus ik zeg: toe maar, ga er maar op en hij stapte er op en liet hem kantelen en sprong er toen af. Allemaal niet zoals het hoort, maar ik vond het geweldig. Helemaal uit zichzelf er op gestapt zonder angst. :thumbs:
Ik kan wel merken dat hij er heel moe van wordt, dag na de behendigheid ligt hij de hele dag te pitten.
SaskiaS
Favoriet
Favoriet

Berichtdoor Anne » wo 09 aug 2017, 07:33

Wat goed dat hij de wip dan toch geprobeerd heeft! :thumbs:

Tapas heeft opeens geen zin meer in de tunnel. Ze gaat er één keer doorheen en dan vindt ze het wel best. Ze is gisteren wel een aantal keer óp en óver de tunnel gesprongen :music:
De volledige wip hebben we nog niet gehad, wel zijn we aan het oefenen met het kantelpunt. Ze is er gisteren een keer half afgevallen/gesprongen, maar gelukkig er geen angst aan overgehouden :D
Afbeelding

Hier moest ze eigenlijk door een tunnel maar besloot ze toch maar haar favoriete onderdeel te pakken :roll: ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor SaskiaS » wo 09 aug 2017, 15:08

Die oortjes over die sprongen! :love:

Hihi, beetje eigenwijs blijven ze toch. Tim heeft dat ook zo af en toe, tunnels vindt hij meestal leuk, maar soms vliegt hij er ineens langs of overheen inderdaad hahaha. Wij mogen vanavond weer. Ik zou nu wel graag een filmpje hebben van hoe het nu gaat, maar ze filmen op het moment alleen bij sprong techniek. Misschien kan ik iemand vragen met mijn telefoon te filmen, maar meestal gaat het dan fout, juist op het moment dat ik Tim wil filmen gaat hij altijd andere dingen doen haha.
SaskiaS
Favoriet
Favoriet

Berichtdoor Anne » wo 20 sep 2017, 07:50

Hoe gaat het nu met Tim?

Tapas en ik hadden gisteren privéles. Alle andere beginners hadden zich afgemeld dus Tapas en ik moesten flink aan de slag.
Afbeelding

Je zag wel dat ze (letterlijk) met sprongen vooruit ging. De paaltjes doet ze nu redelijk en ook de wip gaat goed. De slurf deed ze nu ook prima, maar toch is er iets met die tunnels waardoor ze het na een keer of 5 wel goed vindt. Dan is de lol er af en gaat ze er naast lopen of zo. Het leukst vindt ze het als ze snelheid mag maken. En haar favoriete onderdeel is de schutting. Aan het einde van de les was ze heel erg moe en wilde ze eigenlijk geen sprong meer maken, dus toen rende ze maar naar de andere kant van het veld en ging ze de schutting uitproberen :rol: Dat is natuurlijk een mooi uitzichtpunt, dus na een paar keer op en neer bleef ze boven op de uitkijk staan kijken. Ze stond er zo statig dat de instructeur vroeg of ze even kon blijven staan om een foto te maken :mrgreen:
Afbeelding

De les was behoorlijk intensief. Dus toen we eenmaal thuis waren... :zzz:
Afbeelding
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor SaskiaS » wo 20 sep 2017, 12:44

Hahaha, wat leuk! Bij Tim is ook de schutting favoriet en ook hij blijft er af en toe zo bovenop staan :D

Onze lessen beginnen vanavond weer, paar weken 'vakantie' gehad. Wel nog naar de open dag van de club geweest. Daar heeft Tim de hondenverkiezing gewonnen :D

Op de open dag wat sprongen gedaan en heel vaak de schutting omdat hij dat zo leuk vindt, de tunnels zijn ineens niet meer zo interessant. Beetje vreemd vind ik dat want hij vond ze altijd heel leuk.
Helaas net niet genoeg deelnemers voor 4 groepen, dus nu zijn we weer bij de beginners ingedeeld. Of daar heb ik voor gekozen omdat daar iets meer persoonlijke aandacht is omdat ze een aspirant instructeur erbij hebben. Aangezien Tim nog problemen met de wip en de kattenloop heeft is dat niet zo gek denk ik. Wij krijgen dan wel wat aan ons niveau aangepaste oefeningen.
SaskiaS
Favoriet
Favoriet

Berichtdoor Anne » za 25 nov 2017, 18:14

Hoe gaan de lessen nu met Tim?

Ik ben met Sasha inmiddels gestopt. Na anderhalf jaar is ze nog stééds bang voor de wip en slurf en ook als ze zelf bijvoorbeeld het latje er af springt schrikt ze en is ze vervolgens bang voor die sprong. Ze vond het wel leuk, ze rende altijd vol enthousiasme en piepend het veld op, maar ik denk dat ik gewoon moet accepteren dat het er voor haar niet in zit. Dan maar oefeningetjes doen in de tuin, haar eigen veilige omgeving.

Ik ben daarom met Tapas van de avondgroep naar de ochtendgroep geswitcht. Tapas wilde een aantal lessen niet meer door de tunnel en ik denk dat dat kwam omdat we in het donker trainden. Nu vindt ze de tunnel weer hartstikke leuk :thumbs: Deze groep is veel meer ervaren maar gelukkig kent Tapas alle toestellen nu. Als we een parcours doen beloon ik haar gewoon vaker tussendoor. Madam is wel snel afgeleid en heeft al een aantal keer sprintjes staan trekken over het veld :music: Vooral snuffelen en gevallen koekjes opvissen uit het gras is favoriet, en dan bij voorkeur in een tempo dat ik haar telkens nét niet kan grijpen :X:
Ook daar zit vooruitgang in gelukkig. Ze is na een uur wel moe, dan merk ik dat ze zich niet meer goed kan concentreren. De lessen vindt ze wel leuk en de schutting is nog steeds favoriet :D
Anne, Sasha & Tapas
Afbeelding
Anne
Mascotte
Mascotte

Vorige

Keer terug naar Sportief met de (wind)hond