Galgootje of Greyke?

Alles over alle windhondenrassen.

Moderators: Anne, silverwhippet

Galgootje of Greyke?

Berichtdoor Laura_Grey » di 17 maart 2015, 18:50

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en heb toch wat vragen!
Al jaren droom ik om 1 of 2 galgo's of greyhounds te adopteren uit Spanje of GB.
Ik wil graag langs jullie kant eens horen wat zo de verschillen zijn tussen greys en galgo's. Binnen 2 jaartjes zouden ik en mijn man er pas adopteren, omdat we momenteel ons huisje nog aan het bouwen zijn, en graag alles af hebben tegen dat het zover is. Ik zou ook als ik binnenkort afgestudeerd ben sowieso parttime willen werken, omdat ik dit persoonlijk belangrijk vind voor mijn hond, en ook voor onszelf, want we voelen ons er allebei helemaal niet goed bij om met 2 fulltime te werken en dan een herplaatser te adopteren.

Nu vind ik dat er wel serieus wordt op gehamerd dat greyhounds het minieme aan beweging nodig hebben. Nu is het wel zo dat ik en mijn man echt natuurmensen zijn en liefst zoveel mogelijk gaan wandelen in onze vrije tijd (tenzij het echt te heet of koud is natuurlijk). Gaan joggen met onze hondjes zou voor ons bijvoorbeeld heel leuk zijn aangezien we toch vrij sportief zijn. Ook zouden we nooit op reis gaan zonder onze hondjes, dat werd vroeger in de familie ook nooit gedaan, onze hondjes zouden elke dag met ons mee mogen hiken in Zwitserland, de provence,... En als ze te oud zijn blijven we allemaal samen thuis. Ik weet persoonlijk niet of windhondjes graag lange wandelingen doen in de bergen? Hoe zijn jullie ervaringen hierin? Natuurlijk doen wij niets liever dan ook elke dag uren in onze zetel te hangen en filmpjes te zien, waar we graag onze toekomstige hondjes bij willen hebben!

Het is zo dat ik al enkele jaren elke dag aan het kijken ben naar alle galgootjes ter adoptie en ik echt niet kan wachten tot dan! :wub: :wub: :wub: :love: :cheer: Maar nu blijkt dat je bij de meeste organisaties (behalve ACE doet dit wel, en zij vinden het leuk dat adoptanten hun hondje komen halen) niet tot Spanje mag komen om daar je hondje te halen en mee vluchtbegeleider te zijn. Wij zouden zelfs graag vluchtbegeleider zijn voor andere hondjes dan! Bij mijn man voelt het niet goed aan om een hondje te adopteren zonder het gezien te hebben, en bij mij persoonlijk ook een beetje minder. Ik begrijp wel volledig dat er veel mensen zijn die er niks mee inzitten. Nu heb je wel gastgezinnen, maar daar zou ik liever geen hondje halen aangezien de beestjes dan worden weggerukt uit hun vertrouwde omgeving daar. Al vind ik het een prachtig initiatief van die mensen! Het is altijd leuk dat je hondje zijn eerste vertrouwde omgeving bij jezelf thuis is. In GB is het blijkbaar geen enkel probleem om je toekomstige greyhound in de kennels te bezoeken en mee te nemen naar huis. En dat zouden wij zelf echt super vinden. Maar weten jullie toevallig nog organisaties in Spanje waar je wel je hondje mag bezoeken?

Zelf heb ik graag de iets meer verlegen type hondjes die ik alle vertrouwen en liefde kan geven. Het meer eenkennige karaktertje van de galgo trekt me echt aan! Blijkbaar zouden Greys meer allemansvriendjes zijn? Ik hou echt van hondjes die niets liever doen dan aan de baasjes plakken!

Ik laat het aan jullie over om wat meer over jullie ervaringen te vertellen! Als we onze hondjes adopteren zouden we trouwens graag naar jongere hondjes kijken van 0 tot 3 jaar, daar we zelf graag heel wat dingen met onze hondjes samen willen doen en ikzelf heb het echt extreem zwaar als ik een dier te snel moet afgeven wegens sterfte. Ik weet dat mijn vragen nogal kriskras gesteld zijn, sorry daarvoor!

Groetjes
Laura_Grey
Aspirant lid
Aspirant lid

Re: Galgootje of Greyke?

Berichtdoor Violeta » di 17 maart 2015, 21:07

Hallo Laura, wij hebben Violeta nu bijna 4 jaar. Het is een galgo dame van 9- 10 of 11 jaar. Ze hebben haar leeftijd geschat omdat ze niks wisten van haar. Dus staat in haar paspoort 2006 als geboortejaar? We hebben bewust gekozen voor een oudere hond en zeker omdat Violeta al langer in Scooby en in Nederland zat. Ze houd van wandelen, mee op vakantie gaan, rennen in het bos of op het strand. Maar kan ook heel lui zijn en dat mag van ons. Ik ben best lang bezig geweest om een windhond aan te schaffen en heb me goed in het ras verdiept. Ik denk ook wel eens van " ik zou graag willen dat ik haar van pup af aan had gehad. Het heeft gewoon zo moeten zijn hoe het nu is en ze is op ons pad gekomen. Ik vond het best eng hoor allemaal, maar het is me reuze mee gevallen en zou haar niet meer kwijt willen. Het feit is wel dat we er nu definitief voor hebben gekozen het alleen bij Violeta te houden en geen andere windhond erbij. Maar zeg nooit nooit. Ik wens jouw tzt een lieve en passelijke hond toe!
Violeta
Hazewind
Hazewind

Berichtdoor Laura_Grey » di 17 maart 2015, 21:39

Violeta schreef:Hallo Laura, wij hebben Violeta nu bijna 4 jaar. Het is een galgo dame van 9- 10 of 11 jaar. Ze hebben haar leeftijd geschat omdat ze niks wisten van haar. Dus staat in haar paspoort 2006 als geboortejaar? We hebben bewust gekozen voor een oudere hond en zeker omdat Violeta al langer in Scooby en in Nederland zat. Ze houd van wandelen, mee op vakantie gaan, rennen in het bos of op het strand. Maar kan ook heel lui zijn en dat mag van ons. Ik ben best lang bezig geweest om een windhond aan te schaffen en heb me goed in het ras verdiept. Ik denk ook wel eens van " ik zou graag willen dat ik haar van pup af aan had gehad. Het heeft gewoon zo moeten zijn hoe het nu is en ze is op ons pad gekomen. Ik vond het best eng hoor allemaal, maar het is me reuze mee gevallen en zou haar niet meer kwijt willen. Het feit is wel dat we er nu definitief voor hebben gekozen het alleen bij Violeta te houden en geen andere windhond erbij. Maar zeg nooit nooit. Ik wens jouw tzt een lieve en passelijke hond toe!

Hallo, bedankt voor je antwoord. Echt leuk om te horen hoe een windhond uit Spanje een mooie thuis hier heeft gekregen! Uiteindelijk maakt leeftijd mij ook niet heel hard uit, als het klikt met een greyke of galgo, dan zal ik die hond sowieso niet uit mijn hoofd kunnen zetten. Maar het is altijd leuk om een hondje wat langer bij je te hebben. Nog 2 jaartjes elke dag uitkijken, veel informatie opzoeken , en het is voor ons zover!
Gaat het jouw hondje af om een paar uurtjes alleen thuis te zijn?
Laura_Grey
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Violeta » wo 18 maart 2015, 09:35

Violeta is nooit alleen omdat ik elke dag thuis ben. Als we weg gaan en ze kan echt niet mee is dat nooit langer dan 3 uurtjes . Denk daarbij aan een concert of theater voorstelling. Vaak gaat ze dan slapen op het grote bed. We hebben juist voor een windhond gekozen met een verleden omdat ik elke dag thuis ben. Zou ik nog buitenshuis werken of heel vaak weg zijn of moeten hadden we geen windhond genomen met een verleden of anders. Vakanties en daagjes weg gaat ze altijd mee. Maar nogmaals dit is een zeer bewuste keuze van ons geweest en een ieder denkt daar anders over. Wij willen het haar zo aangenaam mogelijk maken en we hebben het leuk, ze is een verrijking van ons leven.
Violeta
Hazewind
Hazewind

Berichtdoor Laura_Grey » wo 18 maart 2015, 11:34

Violeta schreef:Violeta is nooit alleen omdat ik elke dag thuis ben. Als we weg gaan en ze kan echt niet mee is dat nooit langer dan 3 uurtjes . Denk daarbij aan een concert of theater voorstelling. Vaak gaat ze dan slapen op het grote bed. We hebben juist voor een windhond gekozen met een verleden omdat ik elke dag thuis ben. Zou ik nog buitenshuis werken of heel vaak weg zijn of moeten hadden we geen windhond genomen met een verleden of anders. Vakanties en daagjes weg gaat ze altijd mee. Maar nogmaals dit is een zeer bewuste keuze van ons geweest en een ieder denkt daar anders over. Wij willen het haar zo aangenaam mogelijk maken en we hebben het leuk, ze is een verrijking van ons leven.

Daarbij bevestigd u nog eens wat ik zelf dacht. Persoonlijk vind ik wel dat elke hond het nodig heeft dat er een van de baasje veel thuis is. Mijn schoonmoeder is trouwens ook altijd thuis voor haar jachthond, en dat scheetje heeft 4 maand opgesloten gezeten in een kelder als pup, en heeft wel verlatingsangst. Alleen zijn gaat bij hem echt niet goed, voor enkele uurtjes en dan is er geen probleem! Vandaar dat wij ook sowieso willen dat ik parttime werk al vorens het zover is. Mijn man werkt in nachten, lates en vroeges, dus op deze manier zal onze lieveling, of lievelingskes, nooit langer dan een paar uurtjes alleen moeten zijn. Wij gaan onze hondjes ook overal meenemen. Natuurlijk niet naar drukke steden ofzo, maar daar zijn we sowieso niet tot aangetrokken. We zoeken echt graag de rust op.
Leuk dat jullie ook zoveel over hebben voor jullie Voleta! Weinig mensen blijven thuis voor hun hond.
Laura_Grey
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Anne » wo 18 maart 2015, 13:15

Galgo's zijn wat zelfstandiger en wat meer teruggetrokken naar vreemden, maar ze zijn wel aanhankelijk naar de eigen baas. Greyhounds zijn over het algemeen wat meer allemansvrienden.

Zelf heb ik altijd Greyhounds gehad. Ze wandelen graag (meestal even 5 minuten rennen om daarna de rest van de wandeling rustig mee te lopen. Alleen thuis blijven is nooit een probleem geweest.

Ik ben 2x in Ierland vrijwilligerswerk bij www.orchardgreyhoundsanctuary.com gaan doen. Bij de Orchard Greyhound Sanctuary is dus de mogelijkheid om eens te gaan kijken, kennis te maken met alle honden en uit te kiezen welke Greyhound het beste bij je past. De Orchard Greyhound Sanctuary adopteert ook honden naar o.a. België, Italië en Zweden. Klik hier voor mijn verslagje van OGS Offaly in 2013 of klik hier voor mijn verslagje van OGS Clare in 2014

Greyhounds zijn echte sprinters, Galgo's zijn meer lange afstands lopers. Over het algemeen (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen) zou ik dus eerder met een Galgo joggen dan met een Greyhound.
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002 - 2015), Tibbie (2000 - 2015) en Gunda (1996 - 2009)
Afbeelding
Afbeelding ...................................Windhonden Webshop
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor Anne » do 19 maart 2015, 09:42

Hier nog een link naar een (Engelstalig) artikel over de verschillen tussen Galgo's en Greyhounds: http://www.sagehounds.com/GalgosAnd%20Greyhounds.html
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002 - 2015), Tibbie (2000 - 2015) en Gunda (1996 - 2009)
Afbeelding
Afbeelding ...................................Windhonden Webshop
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor Laura_Grey » do 19 maart 2015, 16:19

Anne schreef:Hier nog een link naar een (Engelstalig) artikel over de verschillen tussen Galgo's en Greyhounds: http://www.sagehounds.com/GalgosAnd%20Greyhounds.html

Heel interessant artikel, beide rassen bieden echt mijn voorkeur, ze hebben elk hun prachtige kantjes.
Laura_Grey
Aspirant lid
Aspirant lid

Keer terug naar Windhondenrassen