Nieuw hier en raad nodig!!!

Alles over alle windhondenrassen.

Moderators: Anne, silverwhippet

Nieuw hier en raad nodig!!!

Berichtdoor Cinneke » ma 02 feb 2015, 09:31

Hoi allemaal,

Ik heb nog geen windhond! Maar de plannen krijgen stilaan vorm. Ik heb thuis momenteel 3 honden, een Duitse dog (Blue) en 2 Jack Russel teefjes (Babe en Ellie). Mijn dobermannmeisje ben ik enkele maanden geleden verloren :( .

Nou heb ik wat opzoekingswerk verricht en het lijkt me echt een hond voor ons, zo'n windhond! Volgens wat ik lees moeten ze plaats hebben om goed te kunnen rennen (dat hebben we zeker!) en zijn ze in huis heel erg rustig. De 'roedel' thuis is zeker in evenwicht, en als we hondenbezoek krijgen, dan wordt daar door alle leden van het roedeltje zeer respectvol mee omgegaan. Ik verwacht dus niet echt een probleem met mijn honden.

Een pup of een volwassen hond? Daar zijn we ook al uit. Er zijn zo veel arme sukkels, dat we eerder een volwassen hond van een jaar of 2-3 in huis zouden willen halen.

Nu vind ik tal van organisaties die greyhounds en galgo's redden en ze dan herplaatsen, maar welke zijn goed? Welke organisatie is echt betrouwbaar?
Het liefst zou ik uiteraard de hond al hier kunnen zien, een bezoekje brengen, geur meenemen, ... Is dat ergens mogelijk?

Ik denk dat ik mijn ziel uit mijn lijf jank als ik daar op Zaventem moet gaan staan wachten op mijn hond! Ben nogal een emotioneel en zeer snel ontroerd mens ;)

Wat is volgens jullie, kenners, het belangrijkste verschil tussen een greyhound en een galgo? Dan heb ik het vooral over karakter natuurlijk, het uiterlijk doet er voor ons eigenlijk niet toe.

Alvast bedankt voor jullie hulp en raad!
Cinneke
Aspirant lid
Aspirant lid

Re: Nieuw hier en raad nodig!!!

Berichtdoor murphy » ma 02 feb 2015, 09:53

Welkom hier.

Ik begrijp dat je in Belgie woont. Ik weet dat deze stichting veel goed werk doet: http://www.greysnewworld.be/. Zij proberen op verschillende manieren windhonden te plaatsen. Ook uit Spanje redden zij windhonden bij http://www.Spaansehond.com vandaan. Dat Spaanse asiel zit in Monachil, hoog in de bergen. Als je op hun site kijkt kom je er vanzelf achter.
En de verschillen tussen de grey en de galgo. Niet zoveel eigenlijk. De galgo wordt in Spanje gebruikt voor de jacht en wordt de Spaanse greyhound genoemd. Greyhounds vind je hoofdzakelijk op de renbanen, zowel in Engeland, Ierland als in Spanje. Galgo's worden hier, noch in Belgie gefokt.
De greyhound is wat steviger gebouwd over het algemeen. Qua karakter is de galgo nog zachter dan de grey. Wij hebben hier momenteel zowel een greyhound als een galgo rondlopen. Het zijn heel tolerante honden, maar wel met een (over het algemeen) sterk jachtinstinct. Heel rustig in huis. En als ze eenmaal los kunnen zijn ze eigenlijk met een kwartiertje rennen al heel tevreden en gaan weer lekker slapen. Wij hebben al 30 jaar windhonden en vinden het nog altijd een prachtig ras. Succes.
murphy
Jurylid
Jurylid

Berichtdoor Cinneke » ma 02 feb 2015, 10:40

Bedankt voor de info. Zal het eens googelen.
Ja, wel, het is nu net het karakter van die honden, dat me aanspreekt. Het enige minpunt: gaan mijn Jack-russeltjes niet worden beschouwd als 'prooi' om op te jagen? Het zijn stevige Jacks hoor, zeker een kilo of 8-9 het stuk.

En wat met hun 'rugzak'? Ervaringen hierrond? Want wat die beestjes hebben meegemaakt, zal ook lang niet altijd fijn geweest zijn.
Cinneke
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor murphy » ma 02 feb 2015, 12:21

Wat hun rugzakje betreft: heel verschillend. Er zijn natuurlijk honden bij met een trauma, maar dat is heel verschillend. Over het algemeen zijn de honden bij de stichting al wat langer bij ze, zodat ze wat meer kunnen zeggen over ze.
Jachtinstinct: wat betreft de jack russels eigenlijk het zelfde als met de katten die reeds in huis zijn: het is even wennen, maar het is ze goed te leren. Nou is een kat eerder een prooi voor ze dan een hond en een jack russel is natuurlijk ook niet echt een prooihondje. Maar datzelfde kan je ook met een ander ras hebben natuurlijk. Daar is eigenlijk niet veel zeker over te zeggen.
Ik zou gewoon eens googelen en dan kom je valzelf meer over ze te weten.
murphy
Jurylid
Jurylid

Berichtdoor Cinneke » ma 02 feb 2015, 13:38

Even gaan kijken op grey's new world. Mooie, lieve honden gezien!
Ook op voordewindhond.be heb ik er een gezien waar ik meteen verliefd op zou kunnen worden, een Afghaan, maar er staat bij dat hij een 'gebruiksaanwijzing' heeft, dus denk niet de makkelijkste. Ik kijk verder en jullie zullen het zeker weten als er eentje in huis komt!!! :thumbs:
Cinneke
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Anne » ma 02 feb 2015, 13:56

Als ik kijk naar Galgo's en Greyhounds vind ik Galgo's vind ik meestal wat meer eenkennig ( teruggetrokken naar vreemden, aanhankelijk zijn naar de eigen baas). Uiteraard zijn er uitzonderingen.
Zelf heb ik altijd Greyhounds gehad en ben ik 2x in Ierland vrijwilligerswerk bij een adoptieorganisatie gaan doen. Via diverse stichtingen ken ik ook veel Galgos. Er zijn meer adoptieorganisaties waar je Galgo's kunt adopteren dan Greyhounds.
Sommige organisaties hebben honden in opvanggezinnen. Dan kun je dus in België of Nederland eerst een kijkje gaan nemen. Je kunt dan ook vragen of de hond goed met andere (kleine) honden overweg kan, zindelijk is enz.
Hoe getraumatiseerd een hond is of hoeveel jachtinstinct een hond heeft kan per hond heel erg verschillen.

Bij Voordewindhond zitten vele diverse windhondenrassen, maar een Saluki of Barzoi is weer totaal iets anders dan een Greyhound of Galgo.
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002 - 2015), Tibbie (2000 - 2015) en Gunda (1996 - 2009)
Afbeelding
Afbeelding ...................................Windhonden Webshop
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor Cinneke » di 03 feb 2015, 09:49

Anne schreef:Als ik kijk naar Galgo's en Greyhounds vind ik Galgo's vind ik meestal wat meer eenkennig ( teruggetrokken naar vreemden, aanhankelijk zijn naar de eigen baas). Uiteraard zijn er uitzonderingen.
Zelf heb ik altijd Greyhounds gehad en ben ik 2x in Ierland vrijwilligerswerk bij een adoptieorganisatie gaan doen. Via diverse stichtingen ken ik ook veel Galgos. Er zijn meer adoptieorganisaties waar je Galgo's kunt adopteren dan Greyhounds.
Sommige organisaties hebben honden in opvanggezinnen. Dan kun je dus in België of Nederland eerst een kijkje gaan nemen. Je kunt dan ook vragen of de hond goed met andere (kleine) honden overweg kan, zindelijk is enz.
Hoe getraumatiseerd een hond is of hoeveel jachtinstinct een hond heeft kan per hond heel erg verschillen.

Bij Voordewindhond zitten vele diverse windhondenrassen, maar een Saluki of Barzoi is weer totaal iets anders dan een Greyhound of Galgo.

Daarom ben ik hier terecht gekomen, natuurlijk!
Ik wil heel graag een hond die heel rustig is in huis (mag wel wat leven inzitten natuurlijk en als ie nog jong is, geen probleem uiteraard), die graag speelt met andere honden, dus heel sociaal, want wij krijgen ook vaak 'hondenbezoek', die aanhankelijk is (achter mij aanlopen is bijvoorbeeld geen probleem, maar dit hoeft ook niet per se), die geniet van avonden samen op de bank, die ook naar mijn man toe lief en aanhankelijk zal zijn, (de dobermann was dat helemaal niet, die liet mijn man links liggen en wou maar 1 persoon en dat was ik, zij was alleen lief naar hem toe als ik niet thuis was), een hond die graag rent (maar dat doen windhonden allemaal graag), en die graag mee gaat als we een dagje op jumping gaan met de paarden, dus dit betekent ook wandelen, op een terrasje iets drinken, ...
Suggesties?

Eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit welk soort windhond er komt, want ik denk dat de eigenschappen die ik opnoem bij zowat alle honden aanwezig zijn, niet?
Ik hoef ook geen hond die 20 commando's kent of zo, als hij 'hier' en 'zit' en 'blijf' kent, spring ik al een gat in de lucht! En anders leren we dat dan nog wel.
Het enige wat ik eigenlijk wil is een hond die echt goed met andere honden kan en waar ik aan kan zien dat hij of zij gelukkig is bij ons in huis! En dus ook liefst geen dominant type, dit omdat een van mijn Jacks dat wel is.
Cinneke
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Anne » di 03 feb 2015, 14:29

De Oosterse windhonden (Azawakh bijvoorbeeld) zou je daar denk ik geen plezier mee doen. Maar als ik de situatie zo lees zou zowel de Greyhound, Galgo als Whippet geschikt zijn.

Als je een hond adopteert zou ik de wensen en situatie duidelijk doorgeven aan de adoptieorganisatie zodat er een hond gevonden kan worden die bij jullie past. Er zijn vast een hoop honden die aan jullie wensen voldoen :thumbs:
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002 - 2015), Tibbie (2000 - 2015) en Gunda (1996 - 2009)
Afbeelding
Afbeelding ...................................Windhonden Webshop
Anne
Mascotte
Mascotte

Berichtdoor murphy » di 03 feb 2015, 14:46

En nog een paar Oosterse windhonden: Afghaan en de Saluki zijn ook niet zo geschikt om mee te beginnen, evenals de Barzoi, die dan weer russisch is. Maar dat is niets ten nadele van deze honden, maar hebben toch een iets ander karakter.
Een kruising windhond is misschien ook een idee, die meestal ook wel bij Voordewindhond te vinden zijn.
murphy
Jurylid
Jurylid

Berichtdoor Eagle » ma 09 feb 2015, 16:42

Ik zou in ieder geval doorgeven dat nieuw hond met kleine honden moet kunnen omgaan. Ons vorige hond Niza (galgo) moest nl altijd jack russels hebben. Was af en toe aardig irritant. Op een of ander manier triggert juist deze hondjes Niza. Ik kon op het ten duur wel steeds makkelijker in hand houden. Op het eind was ferme NEE genoeg om haar van gedachte te doen veranderen. Maar het is zoals Murphy al aangaf, dat is net als bij katten in huis goed aan te leren. Ze worden dan roedelgenoten.

Op zich kan hond voordat je adopteerd wel getest worden op omgang met katten en kleine honden. Maar dat is geen garantie. In shelter kan het goed gaan en thuis ineens heel anders blijken te zijn (in meeste gevallen klopt het wel, maar is geen garantie). Ik ben wel van overtuigd dat er genoeg Galgo's, Greyhounds en Whippets zijn die in jouw roedel past. Ik denk gezien jouw situatie dat je eerst aan deze rassen moet denken en niet aan oosterse rassen. Die zijn tikkeltje eigenzinniger en vraagt heel ander aanpak dan herdershond/dobermann (om maar een ras te noemen).

Ook Galgo, Greyhound en Whippet moet je anders aanpakken dan bijvoorbeeld herdershond. Ze zijn gevoeliger. Ze zijn ook (uitzonderingen daargelaten) niet slaafs gehoorzaam zoals herdershond.
Eagle
Bastaard
Bastaard

Berichtdoor Miriel » ma 09 feb 2015, 19:37

Wat betreft de eenkennigheid bij galgo's: Ik heb er nu 2, in totaal had ik er 5. Geen van allen waren eenkennig, alle bezoek wordt nieuwsgierig begroet in de hoop op een aaitje of een knuffel.
Ik heb eens in een boek over hondenrassen gelezen dat van alle windhonden de galgo het minst gereserveerd is en het meest zijn of haar genegenheid toont. Sloughi, saluki, Afghaan en barzoi zijn weer meer baasgericht. De galgo MOET met zachtheid opgevoed worden, het is een gevoelige hond. En als je een hond wil die kunstjes doet kun je beter een border collie nemen. Maar de galgo is in huis zeer rustig en geweldig om lekker mee op de bank te hangen en lange wandelingen mee te maken. Verder heeft elke hond natuurlijk zijn eigen persoonlijkheid. Zelf zou ik er wel 5 tegelijk willen als de hondenbelasting hier niet zo hoog was. Dat zijn mijn ervaringen met het ras, enkel positief, ik zou nooit meer anders willen. :)
Ik zou wel afraden met een zwaar getraumatiseerde hond te beginnen.
Miriel
-Elegant-
-Elegant-

Berichtdoor murphy » ma 09 feb 2015, 20:46

Cinneke, Ik heb je een pb gezonden.
murphy
Jurylid
Jurylid

Berichtdoor Daisy86 » ma 09 feb 2015, 23:43

Een ras om ook eens te bekijken (en hier nog niet genoemd) is de podenco.
Ik vond de galgo/greyhound altijd geweldig en ben toen door een stage in een Spaans asiel in contact gekomen met podenco's en was spontaan verliefd op deze prachtige, intelligente honden. Heb er inmiddels zelf ook 1 en wil nooit meer anders :mrgreen:
Er zijn verschillende betrouwbare asiels in Spanje die honden in Nederlandse pleeggezinnen plaatsen waar je dus eerst kennis kunt maken met een hond. Misschien is dat wat voor jullie?
Daisy86
Bastaard
Bastaard

Berichtdoor Cinneke » di 10 feb 2015, 11:18

Miriel schreef:Wat betreft de eenkennigheid bij galgo's: Ik heb er nu 2, in totaal had ik er 5. Geen van allen waren eenkennig, alle bezoek wordt nieuwsgierig begroet in de hoop op een aaitje of een knuffel.
Ik heb eens in een boek over hondenrassen gelezen dat van alle windhonden de galgo het minst gereserveerd is en het meest zijn of haar genegenheid toont. Sloughi, saluki, Afghaan en barzoi zijn weer meer baasgericht. De galgo MOET met zachtheid opgevoed worden, het is een gevoelige hond. En als je een hond wil die kunstjes doet kun je beter een border collie nemen. Maar de galgo is in huis zeer rustig en geweldig om lekker mee op de bank te hangen en lange wandelingen mee te maken. Verder heeft elke hond natuurlijk zijn eigen persoonlijkheid. Zelf zou ik er wel 5 tegelijk willen als de hondenbelasting hier niet zo hoog was. Dat zijn mijn ervaringen met het ras, enkel positief, ik zou nooit meer anders willen. :)
Ik zou wel afraden met een zwaar getraumatiseerde hond te beginnen.

Dank je voor de info.
Wat een zwaar getraumatiseerde hond betreft: liever niet hoor, maar 'weet' je dat echt op voorhand? Mijn Duitse dog was 4 maanden toen ik hem uit het asiel haalde en zelfs met hem heb ik privélessen moeten volgen toen hij een maand of 6-7 was omdat hij geweldige angsten begon te vertonen voor mannen met een zware stem! Hij zou een angstbijter kunnen worden, vandaar dat we er alles aan deden om het zover niet te laten komen. Uiteindelijk kwam het allemaal supergoed, maar als er een vreemde man op bezoek komt, dan is het toch altijd nog even spannend. Hij heeft nooit iemand gebeten, maar goed ook, maar je kan toch nooit meer 100 procent gerust zijn, hoor.
Overigens is Blue de liefste hond die ik ooit heb gehad! Hij heeft zijn 'mamie' nodig voor vanalles en nog wat, ook om buiten te gaan, want je gaat toch niet 'alleen' naar buiten om te plassen? 'Mamie' moet gewoon mee, in weer en wind in de tuin staan, totdat meneertje zijn ding heeft gedaan :hug:

Als het aan mij ligt: een gewone, doordeweekse, lieve sukkel die niets liever heeft dan een megalieve baas, soms drukke, maar soms ook rustige soortgenootjes, een warm huis, een hele grote, zachte bank om in te hangen als baas werken is. En als het rugzakje dat meekomt wat zwaarder is, dan zullen we daar alles aan doen om het wat lichter te maken, maar idd, zoals je zelf zegt: liever geen zwaar getraumatiseerde hond
Cinneke
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Barbara » di 17 feb 2015, 01:42

Je kan ook even in het topic algemeen kijken bij Varon zoekt met spoed een forever home
Hij zit namelijk bij Joke en zou je kennis kunnen maken met hem ;)
Of in topic nieuw tehuis gezocht
En bij verschillende stichtingen werken ze met opvanggezinnen zodat je kan kennis maken met de hond en hem in levende lijve kan zien en vragen stellen over de hond in de huiselijke sfeer enz....ik vang ook wel honden op nu momenteel niet maar je kan even op de site van de stichting kijken www.prozus.org
En hier op deze pagina staan nog veel meer stichtingen. www.galgo.2link.be
Lucky
Waar je ook bent ik zou het niet weten
Niet in tijd of afstand te meten
Maar ik heb je bij me, diep in mij
Daarom ben je steeds dichtbij

Afbeelding
Barbara
-Anoniem-
-Anoniem-

Berichtdoor Annemarie » do 19 feb 2015, 21:56

Ik heb een goede vriend met twee Jack Russells en zelf vier whippets..ze gaan prima samen. De Jacks geven wel hun grenzen aan door te grommen, maar ze zijn in onze vakantie drie weken samen geweest, we wandelen veel samen en het gaat best leuk. Ik geloof dat ik het wel aan zou durven, hoewel elke windhond en elke Jack natuurlijk weer anders is.
Afbeelding
Annemarie
*X-treem verslaafd*
*X-treem verslaafd*

Keer terug naar Windhondenrassen