Uitvallen naar fietsers

Over het gedrag en de opvoeding van je Windhond.

Moderators: Leen, Anne, silverwhippet

Re: Uitvallen naar fietsers

Berichtdoor Loesje » do 11 apr 2013, 12:16

Hier ook een uitvallertje: naar fietsen, auto's, bromfietsen, joggers, honden,...

Ik weet nog altijd niet goed hoe ik er op moet reageren, kalm blijven en negeren helpt voor geen meter bij haar. En ze is echt wel agressief want ze bijt en ze heeft al een keer iemand zijn jas gescheurd. Dus ik houd er natuurlijk heel kort bij een smalle doorgang... maar dat is net niet goed want dan weet ze dat er iets gaat gebeuren.

Nu doet ze dit enkel en alleen thuis als we bij ons in de buurt wandelen. Elders doet ze het alleen naar bromfietsen of auto's over een kasseibaan.
Vive la Fête!
Afbeelding
Loesje
Puppy
Puppy

Berichtdoor filip » do 11 apr 2013, 12:43

Loesje schreef:Hier ook een uitvallertje: naar fietsen, auto's, bromfietsen, joggers, honden,...

Ik weet nog altijd niet goed hoe ik er op moet reageren, kalm blijven en negeren helpt voor geen meter bij haar. En ze is echt wel agressief want ze bijt en ze heeft al een keer iemand zijn jas gescheurd. Dus ik houd er natuurlijk heel kort bij een smalle doorgang... maar dat is net niet goed want dan weet ze dat er iets gaat gebeuren.

Nu doet ze dit enkel en alleen thuis als we bij ons in de buurt wandelen. Elders doet ze het alleen naar bromfietsen of auto's over een kasseibaan.

Er is geen instant-oplossing. Er dient aan gewerkt te worden. De hond zijdelings wegtrekken, vanaf het ogenblik dat hij zelf afbuigt, de leiband lossen. Uiteraard gaat hij onmiddellijk terug, maar hetzelfde doen. Na enkele keren herkent hij de actie en gaat beter afbuigen. Dan belonen. Wanneer dit enkele keren lukt, kan je hem beter tot bij jou laten komen en bvb in zit vragen. Maar dat zit hoeft niet. Eens begrepen zal hij bij jou komen om een snoepje te krijgen. Door de verlegging van de focus gaat zijn aandacht ervoor minder zijn en de reactie ook.

Uiteraard dien je tijdens deze actie kalm te blijven. Niet omdat de hond jouw gedrag gaat kopiëren (Dat zou erg makkelijk zijn :D ), maar omdat je dan zelf beter controle hebt over de situatie. Als jij kalm bent ga je de hond niet verder opjagen, dat is de reden waarom jij moet kalm blijven. ;)
filip
Ideale hond
Ideale hond

Berichtdoor Loesje » do 11 apr 2013, 12:49

maar motiveren met snoepjes is bij haar al helemaal moeilijk, buitenshuis heeft ze totaaaaal geen interesse in snoepjes, zelfs niet in vers voer :(
Vive la Fête!
Afbeelding
Loesje
Puppy
Puppy

Berichtdoor filip » do 11 apr 2013, 13:03

Loesje schreef:maar motiveren met snoepjes is bij haar al helemaal moeilijk, buitenshuis heeft ze totaaaaal geen interesse in snoepjes, zelfs niet in vers voer :(

Dat is niet erg. Het belangrijkste is hier niet het snoepje, maar de verlegging van focus. Eens ze reageert op dat zijdelings afbuigen, kan je dat blijven doen. Snoepjes zijn in de marge en totaal bijkomend. Je zou niet moeten afleiden met snoepjes, maar de lijn zijdelij-ngs trekken en dan eventueel belonen met snoepjes. Zijdelings trekken, eens aan het afbuigen, de druk p de leiband loslaten. Dat is het signaal dat ze gaat begrijpen na enkele keren, niet de snoepjes.

Mssn als ze het afbuigen onder de knie heeft, dat ze dan wel reageert op de snoepjes. Het belangrijkste is hier de zijdelingse afbuiging, niet de snoep. Die zijn verwaarloosbaar in dit geval.
filip
Ideale hond
Ideale hond

Berichtdoor Eagle » do 11 apr 2013, 17:28

Doet Mellow dat alleen bij jou, of doet hij dat ook als iemand anders hem uitlaat? Waarom ik dat vraag is eigenlijk omdat ik benieuwd ben of gedrag van Mellow puur voortkomt uit jouw houding. Honden voelen die veeeeel eerder dan we denken. Een gedachte van oh, fietser (ook al laat je denk je niet zien) kan bij zeer gevoelige hond al overkomen. Ik proef uit verhalen dat je zelf vrij onzeker bent. Dat straal je dan ook makkelijk uit naar je hond toe. Onzekere honden moeten zelfverzekerde baas naast zich hebben.

Je zou voor de gein eens iemand anders kunnen vragen (een ervaren zelfverzekerde hondenkenner) of hij/zij even Mellow wilt uitlaten. Je loopt dan zelf 10 meter erachter. Dan zie je of gedrag van Mellow anders is. Zou heel leerzaam kunnen zijn.
Eagle
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Mellow » do 11 apr 2013, 18:30

Lastig he Loesje. Mellow doet het hier in de buurt, maar ook in het bos (daarom kies ik vaak het bos waar geen fietsers komen ;))
Kan eens een keer bij mijn ouders in de buurt gaan lopen, kijken wat ze dan doet.
Ze heeft gelukkig nog nooit iemand echt gepakt (behalve de hond van mijn ouders), dat zou ik echt héél erg vinden.

@ Eagle: ik ben eigenlijk degene die haar het meest uitlaat, sowieso doordeweeks (dan doet mijn vriend het alleen 's avonds).
In het weekend doet hij het wel vaker, zal eens vragen hoe ze bij hem doet met fietsers. Ik hoor hem er eigenlijk nooit over (wel over poep eten, dat doet ze bij hem dan weer heel veel, bij mij nagenoeg niet ;))

En ik ben ook weer zo'n figuur die wat moeite heeft om de hond uit handen te geven, ik vertrouw haar niet snel aan anderen toe (aan mijn vriend wel natuurlijk), juist omdat ik weet hoe ze kan doen (qua uitvallen, maar ook qua schrikken enzo).

Ik weet dat ze mijn onzekerheid oppikt, dat was ook (mede) oorzaak van de moeilijke tijd die we nu (gelukkig!) achter de rug hebben. Ik maakte me toen continu zorgen, ging al naar huis met dikke knoop in mijn maag en de gedachte 'ze zal wel weer bang zijn' en ja, dat was dan ook inderdaad het geval.
Dat is inmiddels helemaal voorbij, omdat ik zelf heb ingezien dat het door mijn gevoel elke keer versterkt werd.

Wat betreft het zijdelings wegtrekken: dat werkt dan alleen als de hond aan de weg-kant loopt (dus weg met auto's en fietsers, dan hond, dan ik).
Nu loopt zij altijd in het gras, ik op de stoep zelf en naast mij is dan de weg. Dus het zijdelings wegtrekken werkt dan niet echt, ze is namelijk zó snel.
Ik zorg bij naderend verkeer ook bewust dat ik tussen haar en het andere insta.

Net zag ik weer een fietser aankomen, had haar balletje mee, dus balletje voor d'r neus en dat werkte wel. Toen de fietser voorbij was deed ze tóch weer even spring + blaf, dat kan ik gewoon moeilijk plaatsen aangezien de fietser al voorbij was en we die beiden gewoon zagen aankomen. In eerste instantie was het balletje dus wél leuker, maar ineens besloot ze toch om nog even een uitvalletje te doen.
Ik moet dus op zoek naar hét speeltje om haar focus echt te verleggen. Gelukkig heeft ze nog niet genoeg speelgoed... ;)

Het blijft een lastig iets, juist omdat ik vorig jaar (voor haar heftige angst-periode) gewoon dé oplossing had, ondanks dat ze helemaal niet zo voedselgericht is. Zat er toen ook best snel in bij haar, na een paar keer ging ze gewoon zelf al zitten.

Wordt dus weer een gevalletje 'vooral aan mezelf gaan werken' vermoed ik ;)
..forget the past, move your attention, turn to the future

Afbeelding
Mellow
Eye catcher
Eye catcher

Berichtdoor Eagle » do 11 apr 2013, 21:31

Mellow schreef:
En ik ben ook weer zo'n figuur die wat moeite heeft om de hond uit handen te geven, ik vertrouw haar niet snel aan anderen toe (aan mijn vriend wel natuurlijk), juist omdat ik weet hoe ze kan doen (qua uitvallen, maar ook qua schrikken enzo).
;)

Dat vermoedde ik al, maar dat snap ik ook. Ik zou het ook niet zo snel doen.
Wel pik ik hier een punt op: je gaat bij voorbaat al vanuit dat Mellow zal uitvallen. Misschien doet Mellow dat niet bij ander. Daarom ongeveer 10 meter daar achter lopen. Dan gaat jouw energie niet over naar Mellow. Wij zijn visueel ingesteld. Als je ZIET dat Mellow niet bij ander doet, zal dat ook effect hebben op jouw houding/energie.
Eagle
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor filip » do 11 apr 2013, 22:39

Dat zijdelings wegtrekken gaat ook op een pad van 1m breed hoor. ;)

Dat balletje moet je dan ook geven wanneer de fietser voorbij is hé. :thumbs: Als ze zo gefixeerd is op dat balletje, dan zal het nog wel loslopen, gewoon iets langer de aandacht; bvb door het balletje dus te geven.
filip
Ideale hond
Ideale hond

Berichtdoor Mireille » vr 12 apr 2013, 17:57

Ik dacht dat corrigeren met de riem gelijk je hond wurgen was, want dat doe je met zijdelings wegtrekken :music:
Afbeelding
Mireille
Langneus
Langneus

Berichtdoor filip » vr 12 apr 2013, 18:14

Mireille schreef:Ik dacht dat corrigeren met de riem gelijk je hond wurgen was, want dat doe je met zijdelings wegtrekken :music:

Je hebt het hééélemaal begrepen! :thumbs:
filip
Ideale hond
Ideale hond

Berichtdoor Mellow » vr 12 apr 2013, 18:58

filip schreef:Dat zijdelings wegtrekken gaat ook op een pad van 1m breed hoor. ;)

Jawel, maar dan trek ik haar dus naar me toe en dus ook dichter naar de fietser toe (omdat ik op dat moment tussen haar en de fietser in sta).

En wat betreft dat balletje: heb ik haar wel gegeven, maar niet gelijk na de blaf. Even paar seconden gewacht, toen heb ik het balletje naar voren gerold.
Ik moet meer van die balletjes hebben, zijn fijn (maar gevonden, dus géén idee waar ie vandaan komt).

Zal het balletje volgende keer inderdaad iets eerder laten rollen, ik was inderdaad nét te laat gisteren.

Afbeelding
Mellow
Eye catcher
Eye catcher

Berichtdoor filip » vr 12 apr 2013, 19:51

Mellow schreef:
filip schreef:Dat zijdelings wegtrekken gaat ook op een pad van 1m breed hoor. ;)

Jawel, maar dan trek ik haar dus naar me toe en dus ook dichter naar de fietser toe (omdat ik op dat moment tussen haar en de fietser in sta).

En wat betreft dat balletje: heb ik haar wel gegeven, maar niet gelijk na de blaf. Even paar seconden gewacht, toen heb ik het balletje naar voren gerold.
Ik moet meer van die balletjes hebben, zijn fijn (maar gevonden, dus géén idee waar ie vandaan komt).

Zal het balletje volgende keer inderdaad iets eerder laten rollen, ik was inderdaad nét te laat gisteren.

Naa de fietser toe, of ervan weg maakt op zich niet veel uit. Het belangrijkste is dat de fixatie weg is en dat ze jou volgt terwijl je op je passen terugkeert.
filip
Ideale hond
Ideale hond

Berichtdoor Mellow » vr 12 apr 2013, 20:44

Oké, ga ik onthouden :)
Al hoop ik op een 'wonderbaarlijke genezing' ;)

Bedankt voor jullie adviezen, hier kan ik wel wat mee :)

Afbeelding
Mellow
Eye catcher
Eye catcher

Berichtdoor Mellow » ma 29 apr 2013, 23:22

Heb toch het laten zitten weer ingevoerd. Gaat in het bos eigenlijk elke keer goed, al een week of 2.
Ik zie de fietsers aankomen, we gaan aan de kant en ik laat haar tussen mijn voeten zitten. Ze kijkt wel, maar fixeert niet. Draait haar hoofd mee als de fietsers langsrijden en meer niet.
Dus een "goed zoooo" en een aai over bolletje of klopje op zijkant en weer doorlopen. Werkte zelfs bij wielrenners! :)

Paar dagen hier in de wijk geen fietser tegen gekomen (althans, niet heel dichtbij en van ver weg reageert ze er niet op), dus ik vroeg me af hoe het hier zou gaan. Nou, ik weet het inmiddels...
Net gelopen, waren bijna thuis toen ik achter mij een fietser zag aankomen. Wilde haar laten zitten maar ze luisterde niet eens (goh...), zag iets heel interessants in het gras. Oké, focus op iets anders dan de fietser, vooruit. Fietser rijdt langs en ze valt me een partij uit! Fietser had het waarschijnlijk al verwacht (omdat ik haar bij mij hield), maar ik schaam me dood af en toe. Fietser is al lang en breed voorbij en ze laat nog een keer van zich horen.
Toen heb ik haar even ferm toegesproken ('s avonds laat vind ik het namelijk zo mogelijk nóg erger) "nu is het afgelopen!"
Ze was wél stil...

Verschil is wel dat deze fietser van achter ons vandaan kwam, de fietsers in het bos eigenlijk steeds van voren, die ziet ze dus aankomen (al zegt dat ook niet altijd alles).
Nog wel wat puntjes om aan te werken dus, maar we zijn wel weer een klein stapje opgeschoten.
Of zou het zijn dat ze het gevoel heeft om mij in de wijk te moeten beschermen ofzo?

Bedenk me ineens dat ze fietsers die wat verder weg rijden (dus wij hier langs de huizen, de fietser op het fietspad aan de andere kant van de sloot) wel ziet. Dus eigenlijk zou ik dan al moeten belonen omdat ze niet uitvalt. De afstand wat verkleinen lukt niet, dan moet ik in de sloot gaan staan (en er zijn grenzen ;)) en als de fietser hier langs de huizen rijdt is het gelijk weer érg dichtbij. Tenzij ik in het gras loop, maar dat doe ik 's avonds niet wegens overload aan poep... Kan ik dus overdag wél doen.
En zo bedenk ik zelf toch weer wat opties :)

Komt goed! :)

Afbeelding
Mellow
Eye catcher
Eye catcher

Vorige

Keer terug naar Gedrag en opvoeding