Vraag over gedrag van mijn galgo Felix

Over het gedrag en de opvoeding van je Windhond.

Moderators: silverwhippet, Anne

Vraag over gedrag van mijn galgo Felix

Berichtdoor Dees » vr 08 feb 2013, 23:01

Graag wil ik mijn verhaal van onze lieve schat Felix met jullie delen en alle tips ed zij van harte welkom!!!!

Wij hebben onze Felix ongeveer twee jaar geleden geadopteerd via een stichting.Hij zat al een lange tijd in een shelter in Spanje.
Na het hebben van twee pittige duitse herders (en een pittig teckeltje ;) wilde ik een hond die in makkelijk zou zijn in de omgang met andere honden.
Ik heb mij heel lang ingelezen en verdiept in het karakter van windhonden en steunde al heel lang stichtingen die deze prachtige honden helpen.

Felix zou volgens de stichting heel goed zijn met andere honden maar kon alleen beter niet bij katten geplaatst worden.
Toen hij aankwam op het vliegveld,viel hij al meteen uit naar de hond naast hem die ook net voet op nederlandse bodem zette.
De mensen van de stichting zeiden meteen al,zet hem maar niet te dicht bij die andere bench....eigenlijk voelde ik toen al "de bui hangen"maar hij is zo'n ontzettend lieve schat dat ik er volledig voor ben gegaan.(Gelukkig had ik al ervaring met honden,weliswaar herders die natuurlijk totaal anders zijn maar toch..)
De stichting zei dat er echt niets met hem aan de hand was dus ik liep de eerst dag op iemand af met een husky en toen gromde hij al meteen....
Later viel hij uit tegen een ontzettend onderdanig teefje,eerst leek het goed te gaan en toen ineens een grauw en een snauw....heel onverwacht.
Wel geprobeerd na te vragen bij de stichting,hoe of wat....na lang aandringen kwam het antwoord uit Spanje"ja misschien is hij in het begin wat dominant maar later gaat het prima"

Thuis heeft hij in het begin ook naar mijn man gegromd,maar nu zou hij zoiets nooit meer doen.Hij is stapelgek op ons en is een echte "mensenhond"
Ik zag wel dat dit gedrag voorkwam uit onzekerheid en angst en heb altijd vertrouwen in hem gehouden dat hij nooit naar ons écht zou uitvallen.
Wij hebben hem wel altijd als laatste eten gegeven,nooit op bed of bank laten liggen en geen ruimte voor dominatie gegeven en hij is in huis werkelijk een engel!!!zo rustig en nooit opdringerig en altijd heel lief geweest voor ons teckeltje.Gelukkig!!

Hij heeft veel meegemaakt in Spanje en heeft zijn vertrouwen in mensen niet verloren gelukkig maar in soortgenoten helaas wel...

Het is niet zo dat hij met iedere hond problemen heeft hoor,hij kan met veel honden prima opschieten.Heeft ook echte vriendinnen:-)Maar toch is hij in zijn gedrag erg onvoorspelbaar.Als een hond stabiel is gaat het prima maar als een hond maar iets dominant en/of angstig is reageert hij er altijd op.
Ook wordt hij ontzettend vaak zelf aangevallen,meestal door teven,en dan doet hij niets terug.Ook puppies die hem te hard bijten ed zal hij niet corrigeren maar dan springt hij weg om het te omzeilen.
Grote reuen is echt een probleem voor hem.Niet allemaal,maar meestal begint hij bij het zien van een grote hond in de verte al te piepen en als deze te dichtbij komt wordt het blaffen en uitvallen als ze te dichtbij komen.

Twee jaar heb ik kunnen voorkomen dat hij een aanvaring had met een hond maar helaas laten andere mensen hier in de buurt hun honden altijd los lopen en is hij vaak de klos en wordt hij aangevallen terwijl wij keurig aangelijnd lopen.Heel naar is dat.
Hij heeft één keer een ongecastreerde labrador die hem al geruime tijd 'dwars zat"volledig aangevlogen.Hij liep een keer los in het bos met zijn vriendinnen te spelen en toen kwam die labrador het bos ingelopen en bingo!De eigenaresse riep"laat het ze nou gewoon een keer uitvechten!Ik ben er tussen gesprongen want Felix ligt meteen helemaal open(die dikke labrador kan wel wat hebben maar zo'n crackertje als een galgo niet) en moet meteen weer worden gehecht (of met krammetjes)

Ik probeer alles altijd te voorkomen door s'morgens heel vroeg naar het strand te gaan(dan gaat hij los en kan hij lekker rennen),en bij ons in de buurt altijd aangelijnd te lopen.In het bos loop ik alleen heel vroeg in de morgen en dan laat ik hem niet los.Ik durf gewoon niet meer...ik vind het wel heel erg jammer want ik heb veel tijd (werk niet zoveel en maar tot één uur)en zou het heerlijk vinden in een omheind bos lekker tussen andere honden te kunnen lopen maar dat durf ik echt niet.Ik loop wel 3 of 4 keer per dag meer dan drie kwartier met hem en enkele keren per week dus op het strand.

Zijn benadering naar andere honden toe is heel dreigend.Hij vliegt er op af of jaagt ze de stuipen op het lijf in de hoop dat ze gaan rennen en hij kan ook keihard tegen ze gaan blaffen en dat vind ik voor andere honden en hun baasjes niet prettig.

Aan de lijn kan hij ontzettend tekeer gaan.Ik probeer zijn aandacht te krijgen en te belonen met een stukje worst als hij naar mij kijkt ipv naar de hond die hij op de korrel heeft.
Maar als hij in "code rood" zit,zou ik een worst om zijn nek kunnen hangen en reageert hij nergens meer op en gaat echt vreselijk tekeer.

Het voelt nu net of ik hem afval nou ik dit opschrijf en het is echt niet een "monster"hoor...In tegendeel zelfs :D Ik ben stapelgek op hem,hij is echt superlief maar heeft dus duidelijk "een rugzakje"

Misschien toch te lang in het shelter gezeten en echt moeten knokken om zijn kop boven water te houden....
Ik weet dat dit gedrag niet "gewoon"is voor een galgo,en het is ook pech dat het nu net met hem het geval is maar ik moet ook hand in eigen boezem steken want ik zal misschien ook fouten maken in de begeleiding van hem,dus elke tip wordt zeer op prijs gesteld!!!
Sorry voor het enorm lange verhaal maar ik kan het helaas niet in twee zinnen samenvatten!
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Re: Vraag over gedrag van mijn galgo Felix

Berichtdoor racemonstertje » za 09 feb 2013, 00:37

Hier moeten we even over nadenken hoor!
Afbeelding
racemonstertje
*Racer*
*Racer*

Berichtdoor Dees » za 09 feb 2013, 07:38

haha racenmonstertje,het is ook zo'n enorm lang verhaal....ik verbaasde mijzelf....
Het is niet erg hoor,ik ben natuurlijk na meer dan twee jaar inmiddels wel aan mijn mannetjes kuren gewend en kan er prima mee omgaan.
Ik dacht alleen,misschien zijn er mensen met ervaring die tips voor mij hebben,Felix is geen jonkie meer dus ik verwacht ook niet dat het "probleem"helemaal opgelost zou kunnen worden.Zelf heeft hij er geloof ik geen moeite mee want hij gaat verder happy-go-lucky door het leven!
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Anne » za 09 feb 2013, 10:37

Ik heb niet echt tips maar herken je verhaal deels weel. Spriet is ook angstig. Ze heeft een soort persoonlijke ruimte nodig van enkele m2, komt een hond te dicht bij dan raakt ze in paniek en begint ze te grommen. Maar ook "code rood" herken ik, af en toe heeft ze dat tegen Tibbie (onze andere hond) of als ze een kat ziet. Ze weet dan niet meer wat ze doet, gaat door het lint en is enkele seconden daarna heel onderdanig en onzeker. Gelukkig ben ik er van overtuigd dat ze niet bijt. Ze is ook vaak de klos bij andere honden (hier lopen ook veel baasjes te roepen "maar die van mij doet niks hoor!" :roll: ) en ondertussen stapelden de negatieve ervaringen zich op, waardoor ze steeds onzekerder werd.

Echte handige tips heb ik niet.. In het begin hebben wij bij Spriet van alles geprobeerd en uiteindelijk hebben we het maar een beetje "geaccepteerd". In de zin van: we weten dat ze zo is, dus leiden we haar af, laten haar niet te dicht bij vreemde honden komen en proberen haar alleen te laten spelen met honden die we vertrouwen. Dit heeft zowel bij haar als bij ons wat rust gegeven.
Afbeelding ...................................Windhonden Webshop

Afbeelding
Webdesign
Anne
Gangwerk
Gangwerk

Berichtdoor murphy » za 09 feb 2013, 12:51

Het is inderdaad heel moeilijk, maar zou een muilkorf helpen? Ws. heb je daar zelf al lang over nagedacht, maar toch.
murphy
Hazewind
Hazewind

Berichtdoor Dees » za 09 feb 2013, 14:43

Fijn dat jullie meedenken:-)
Ik heb idd wel een muilkorf voor Felix maar dan ben ik toch bang dat wanneer hij in een gevecht terecht komt (al dan niet zelf uitgedaagd)dat hij degene is die helemaal open ligt.Hun huid is toch erg kwetsbaar...En hij kan zich dan helemaal niet verdedigen.
De stichting heeft mij ook al diverse keren gevraagd naar de wandelingen te komen maar ik durf gewoonweg niet....Hij kan in prinicipe wel loslopen en geeft zich op zo'n moment wel over aan een groep maar ik blijf het link vinden.Ik wil ook niet iemand anders zijn of haar hond leed veroorzaken.
Het is bij Felix zo,dat als hij onverwacht voor een groep honden komt te staan,hij zich prima onderdanig kan opstellen.Maar als hij de tijd heeft "om er over na te denken"bv een grote hond in de verte dan gaat hij erop af..
Ik vind het zelf een heel fijn idee dat hij dus teven met respect benaderd en vooral de allerliefste schat is met puppies....voor mij is het een teken dat hij dus qua karakter goed in elkaar zit maar door zijn verleden een soort macho gedrag heeft aangemeten,wat niet leuk is voor ons (en hemzelf)maar dat geen gram afdoet aan de liefde die we voor hem hebben en van hem ontvangen!!!!
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Dees » za 09 feb 2013, 19:21

dank ook Anne voor het delen van je ervaring met je windekind!!!gedeelde smart is halve smart zeggen ze weleens he?
Het is altijd heel leerzaam om te lezen dat jouw hond niet "de enige"is....met een rugzakje ;) en ook het accepteren geeft een enorme opluchting vind ik.
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor jacq1970 » zo 10 feb 2013, 00:23

Ik herken veel van het gedrag van Felix in Esperanza.... die moet ook niks van andere/vreemde honden weten.. ik wist dat ze niet/slecht met kleine honden kon maar het is eigenlijk met alle honden.
Als ik een hond zelf kan introduceren dan gaat het best goed, ze vind het vaak wel ok, niet geweldig maar zal zich gedragen... als iemand onverwachts een hond meeneemt moet doe dood en wel heel rap... buiten is het ook echt een heks, inmiddels kunnen we langs een hond lopen op ruime afstand zonder dat ze blaft of uitvalt ...
Bowie vind ze ok omdat ik die mee heb genomen naar het vliegveld en omdat ik haar daar goed in heb begeleidt... maar het is echt geen sociale hond en het liefste bijt ze ze allemaal... het is dat ze niet sterk is dus makkelijk vast tehouden is en het voor mij dus eigenlijk geen probleem is... loslopen kan ze sowieso al niet door haar fysiek en door haar pittige jachtdrang... verder is het echt een schatje.
Je zou idd een muilkorfje kunnen proberen en anders blijven corrigeren op een rustige manier, corrigeren of vermijden en dan het goede gedrag belonen, blijft moeilijk dit gedrag... helemaal omdat wij niet kuinnen zien wat er gebeurt....
Afbeelding
jacq1970
Graag geziene gast
Graag geziene gast

Berichtdoor Dees » zo 10 feb 2013, 07:58

Dank voor je reaktie!!Het blijft moeilijk he?,je weet niet wat er in die koppies omgaat...

Ik denk dat er in het begin bij mij ook het nodige is mis gegaan omdat ik hem haast niet durfde te corrigeren omdat ik niet wist welk trauma hij had...hij kom ontzettend in elkaar duiken bij onverwachte bewegingen dus ik heb in het begin zeker te veel het misschien laten gaan.

Ik probeer altijd Felix af te leiden met een stukje worst en als hij dan naar mij kijkt ipv naar de hond die hij op het oog heeft krijgt hij een stukje(of twee,of drie,zolang hij maar de aandacht vasthoudt)...ik heb een halti voor hem gekocht toen hij mijn arm er zowat uitdraaide een paar keer(slim ook nog....om achter je rug om te schieten om zo bij je slachtoffer te komen..)en ik moet zeggen daar is hij al heel lang aan gewend nu,en als hij overstuur dreigt te raken kan ik hem bij die halti pakken en hem toch bij de les houden om zo langs een hond te lopen.Om hem daarna als hij rustig is weer te belonen.

Het blijft af en toe moeilijk maar hun lieve rustige aard maakt een heleboel goed he???
Nogmaals dank hoor!
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Dees » zo 10 feb 2013, 08:41

Nog even...wat ik ook vaak doe is ,in het geval iemand bij mij in de buurt woont en Felix ongewenst gedrag wil vertonen naar zijn of haar hond,dan vraag ik of ik een stukje( aangelijnd) mee mag lopen(andere hond moet dan ook aangelijnd zijn)ik merk dat het naast elkaar lopen bijna altijd goed uitpakt.
Tijdens het wandelen ben je zelf ontspannen aan het praten ed en dan na verloop van tijd,stopt één van beide honden om even te snuffelen zodat de ander ongegeneerd even kan ruiken en vaak is dan het ijs al gebroken..
Bij Felix is dat een hele goede manier van introductie en accepteerd hij de andere hond de volgende keer wel.
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Chris » zo 10 feb 2013, 13:08

Ik ben zeker geen hondenpsycholoog maar het eerste wat door mijn hoofd ging na het lezen van je bericht was dat jouw hondje misschien heel lang onderaan de sociale ladder heeft gestaan in de refuge waar hij heeft gezeten. Hij verweert zich niet naar pups toe en volwassen reuen zijn een heel probleem.
Loslopende honden zijn voor heel wat aangelijnde honden wel een probleem hoor.
Hoe pak je zoiets aan, echt goede raad kan ik je niet geven.
Twee jaar is natuurlijk een hele tijd..... Heb je nog andere hondjes?
Galgo's zijn echte roedeldieren, misschien dat een 2e erbij (een teefje dan) het verschil kan maken want ook na 2 jaar kan er nog veel veranderen.
Je gaat hier ongetwijfeld nog heel wat reacties op krijgen.
Je zit in mijn ziel sinds de dag dat ik voor je viel
Afbeelding
Chris
Eye catcher
Eye catcher

Berichtdoor Dees » zo 10 feb 2013, 14:28

Hartstikke bedankt Chris voor je reaktie!
Tot vorige week hadden wij nog een ruwhaar teckeltje,wij moesten helaas na 14,5 jaar afscheid nemen van haar.
Natuurlijke denk ik wel vaak na over het nemen van nog een hond,heel vaak zelfs,maar nu is het nog allemaal heel vers.
Ook merk ik dat ik het heerlijk nu vind dat Felix echt 1 op 1 aandacht heeft,hij is nu even echt de koning in huis:-)was hij al maar nu heeft hij het alleen recht zullen we maar zeggen.
Misschien heb je gelijk dat hij onderaan heeft gestaan in het shelter.We zullen het nooit weten want ik krijg weing antwoorden van de stichting en na verloop van tijd heb ik het maar opgegeven.
Het is gelukkig niet een "enorm"probleem hoor hoe Felix is in zijn gedrag maar ik had het echt leuk gevonden om met hem gewoon lekker op het strand of in het bos te lopen zonder iedere keer op mijn hoede te moeten zijn.
Fijne zondag en nogmaals dank
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor filip » di 12 feb 2013, 00:35

Een naar probleem, maar oook een groot probleem dat niet zo gemakkelijk op te lossen is.

Ik denk niet dat je galgo dominant is, eerder onzeker. Het kan wel natuurlijk, maar dominantie wordt zeer dikwijls verkeerd gebruikt. .

Je zegt dat er met dat gevecht op het eerste zicht in orde leek en dat het tot je verbazing toch tot ene gevecht gekomen is.

Honden geven perfect aan hoe ze zich voelen, alleen kunnen mensen dat niet altijd lezen. Hij zal toen zeker aangegeven hebben dat er problemen op komst waren.

Een muilkorf zou ik zeker niet aandoen, want dan kan hij zich niet verdedigen. Nu is het zo dat aangeleinde honden sneller tot een gevecht overgaan dan honden die niet aangelijnd zijn. Maar het kan ook perfect dat hij als reu moeite heeft met andere reuen, daa is niets abnormaals aan. Het is aan jou om er ùmee om te gaan en hem dus weg te houden van andere honden/reuen.

De halti is goed om hem gemakkelijk te kunnen hanteren, maar dat lost het probleem niet op.

Wanneer hij in de redzone is kan je hem niet afleiden, dan is hij niet toegankelijk. Het is zaak om je hond te lezen en er op in te spelen vooraleer hij daar is. Je prbeert dat ook, maar je zou mee van richting moeten veranderen, zodat je niet alleen afhankelijk bent van die worst.

Jij ziet een hond ook van ver aankomen. Op dat moment moet je hem al afleiden. Het heeft geen zin om hem bij zijn halti te nemen, voorbij te loodsen en dan te belonen. Je zou op het moment zelf moeten werken.

Je worst is perfect, maar je moet rapper beginnen. Je kan ook terugwandelen, of heen en weer wandelen, zodat hij zich niet kan fixeren en jou mloet volgen. Dan kan je hem afleiden en trainen.

Hem gewoon lekker los laten lopen en hopen dat hij overeen komt met elke hond is iets dat iedereen wilt, maar hodnen kunnen niet zomaar met elkaar o de koffie.Zo werkt de hodnenwereld niet.
galgo's zijn daarin niet anders dan andere rassen. Zeker vreemde reuen vertonen dat onverdraagzame naar andere reuen.
filip
Ideale hond
Ideale hond

Berichtdoor Dees » di 12 feb 2013, 08:30

Hartstikke bedankt voor je reaktie!
Je hebt helemaal gelijk hoor,ik weet inmiddels met het afleiden dat ik eerst om moet draaien(dan moet ik wel uitkijken dat hij zijn lange stelten niet tussen mijn benen steekt,want hij blijft natuurlijk omkijken....)
Wbt het "ineens"uitvallen,dit gebeurde mij toen ik hem pas geadopteerd had en zijn hele lijffie en wezen nog niet goed kon "lezen".
Het is toch per slot van rekening heel iets anders dan een herder!
Na verloop van tijd ging ik ook zijn blaf herkennen,en is het ook vaak zo dat hij alleen blaft om even hallo te roepen van een afstand.
Die éne blaf is totaal anders dan zijn boze blaf,maar in het begin ken je zo'n hond natuurlijk nog helemaal niet.Het was voor mij een nieuwe ervaring een oudere hond adopteren en ook had ik daarvoor geen windhond gehad.Ik zal dus de nodige fouten hebben gemaakt,maar gelukkig kan ik nu met hem lezen en schrijven,alleen in zijn gedrag naar andere honden is het af en toe nog erg moeilijk.
Maaaaar:.......gistereren kwam zijn "aartsvijand"(ook een hond uit Spanje,een soort berghond)aangelopen en heb ik hem met de worst er langs gekregen zonder te blaffen!!!!!
Dat was me toch een overwinning!
Nogmaals dank hoor!
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor filip » di 12 feb 2013, 14:14

Dat is idd een overwinning en een teken dat je goed bezig bent. Die berghonden zijn over het algemeen erg zelfzeker en honden pikken dat van ver op.

Jij fouten gemaakt. Tja, wie niet hé. Je zoekt een oplossing en oefent op een goede manier. :thumbs:

En die stelten tssn je benen. Jij hoeft daar niet op te letten, daarvoor moet hij opletten. Dus je kan mssn gecontroleerd op zijn tenen staan, zodat hij op jou let. Dan is zijn focus al verlegd. ;)
filip
Ideale hond
Ideale hond

Berichtdoor Mireille » vr 15 feb 2013, 03:15

Bij het lezen van je verhaal zie ik geen dominante hond, eerder een erg onzekere hond.
Een hond die denkt als ik als eerste grauw snauw en wegjaag dan doen ze mij niks.
Dat zie je ook duidelijk omdat pups en standvastige teven totaal geen problemen geven.
Juiste de honden die hem onzeker maken reageerd hij dus buitensporig op.
Daarnaast voel ik ook een stukje onzekerheid/bezorgdheid van jou uit.
Niks mis mee, ik kan me je zorgen voor stellen, maar juist een onzeker hond staat hier enorm op ingetuned.
Zie je wel mijn baasje vertrouwd het ook niet.
Ik geloof dat je echt je best doet en ik weet hoe moeilijk zo'n hond kan zijn.
Maar ik weet ook hoe moeilijk zoiets is en hoeveel energie en tijd dit soort dingen kosten.
Ik heb hier zelf een exemplaar rondlopen die toen ik haar 10 jaar terug kreeg exact hetzelfde was.
Tegen huisgenoot hond geen enkel probleem, bij 1 hond die haar idool was deed ze er alles aan om aardig gevonden te worden en goedkeuring te krijgen, bij de rest was het gewoon simpelweg die moeten dood.
Of althans, zij ging ook in zo'n red zone en aangezien ik nooit uit heb geprobeerd hoe ver ze dan zou gaan ga ik er vanuit dat ze tot de kill gaat als ze de kans kreeg.
Ook ik heb met een halti gewerkt en mensen ontliepen ons.
Juist toen heb ik de mensen gevraagd dat niet te doen, juist langs ons te lopen, want dat is de enigste manier om er aan te werken.
Niet ontlopen maar het opzoeken.
En nu vandaag de dag is ze een stabiele hond, een rolmodel voor de opvangers een opvoeder.
We wandelen in groepen, gevarieerd, op wandelingen van organisaties mee, dingen die ik toen nooit gedacht had te kunnen bereiken
Heel soms wil ze nog eens vervallen in oud gedrag, maar ik herken de signalen en grijp dan gelijk in.
Dit levert vaak van hondenbaasjes een reactie op, die zijn blij met haar opvoedkundigheid en blij dat hun hond gecorrigeerd wordt en snappen mijn ingrijpen niet. Dat is goed voor hun hond.
Ik heb dan ook menig maal al mogen uitleggen dat het punt waartoe die correctie uitliep niet een punt was waarvan zij willen dat hun hond leert.
De meeste mensen kijken je dan niet begrijpend aan aangezien zij de hondentaal gewoon niet lezen is de realiteit bij velen.
Ga hier intensief aan werken, zoek het op en desnoods de begeleiding van een goede gedragsdeskundige erbij en jullie 2 gaan vast ver komen.
Afbeelding
Mireille
Langneus
Langneus

Berichtdoor Dees » vr 15 feb 2013, 08:55

Harstikke bedankt Mireille!

"Dat geeft de burger weer moed"zeggen ze weleens,en dat doet het ook zeker als ik dit verhaal lees.
Ik houd mij van harte aanbevolen mocht iemand een windhonden deskundig gedragstherapeut weten die mij zou kunnen helpen.
Ik woon omgeving Haarlem/Zandvoort dus het zou wel fijn zijn als deze mevrouw of mijnheer niet in Middelburg zou wonen bv :-)
Super dat iedereen hier zo meedenkt!!

Even iets heel anders....
Gisteren vond ik op een site (http://www.newlifeforanimals.nl/ een organisatie die honden in roemenie helpt,geen windhonden!)ik vond daar bij het kopje
BELANGRIJKE INFO een zeer goed en uitgebreide uitleg over herplaatsers en de problemen die zich na verloop van tijd voor kunnen doen.Echt super goed uitgelegd.
Het zou eigenlijk op alle herplaatsing sites moeten staan vind ik maar dat is persoonlijk ;)
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor murphy » vr 15 feb 2013, 09:20

murphy
Hazewind
Hazewind

Berichtdoor Dees » vr 15 feb 2013, 11:19

Geweldig lijkt me dit!Ik ga meteen bellen voor een afspraak!
Ik was idd op zoek naar iemand zoals zij.Heel hartelijk dank!!
Vanmorgen twee enorme "vijanden"tegengekomen en even blijven staan praten(eerst hem door steeds om te keren voorkomen dat hij al in code rood was voor ik bij de desbetreffende hond in de buurt was) en ik moet zeggen dat op een grommetje en een paar keer blaffen het eigenlijk heel goed ging.
Maar we stonden wel aangelijnd op veilige afstand natuurlijk.
Heerlijk als je vooruitgang ziet!
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Iron » vr 15 feb 2013, 11:37

Dees schreef:Harstikke bedankt Mireille!

"Dat geeft de burger weer moed"zeggen ze weleens,en dat doet het ook zeker als ik dit verhaal lees.
Ik houd mij van harte aanbevolen mocht iemand een windhonden deskundig gedragstherapeut weten die mij zou kunnen helpen.
Ik woon omgeving Haarlem/Zandvoort dus het zou wel fijn zijn als deze mevrouw of mijnheer niet in Middelburg zou wonen bv :-)
Super dat iedereen hier zo meedenkt!!

Even iets heel anders....
Gisteren vond ik op een site (http://www.newlifeforanimals.nl/ een organisatie die honden in roemenie helpt,geen windhonden!)ik vond daar bij het kopje
BELANGRIJKE INFO een zeer goed en uitgebreide uitleg over herplaatsers en de problemen die zich na verloop van tijd voor kunnen doen.Echt super goed uitgelegd.
Het zou eigenlijk op alle herplaatsing sites moeten staan vind ik maar dat is persoonlijk ;)

Ik vond dat het gedrag van de hond hier heel goed verklaard werd :klap:
Zeker leerzaam.
Afbeelding
Iron
Graag geziene gast
Graag geziene gast

Berichtdoor Dees » vr 15 feb 2013, 11:48

Ja goed he? Ik was er ook heel enthousiast over...
Net een afspraak gemaakt met de gedragsdeskundige.
Ik ga as dinsdag samen met haar met Felix in een bos lopen (omheind natuurlijk:-)Ik kijk er naar uit!
Bedankt allemaal voor het meedenken hoor nogmaals en ik houd jullie op de hoogte!
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor blondie » zo 17 feb 2013, 15:49

Zeus viel in het begin ook erg uit naar andere honden. (niet alle)
Ik ben met hem op cursus gegaan om te kijken wat ik eraan kon doen.
De eerste 3 lessen heeft hij continu geblaft.
De 4e les was hij relaxed en konden we werken.
Wat ik bij mijzelf heb gemerkt was dat ik op een gegeven moment bij iedere hond die ik tegenkwam al dacht dat hij weer ging uitvallen.
Hij voelde mijn stess en viel uit.
Was ik relaxter en deed of er niets aan de hand was, dan ging het beter.
Bij honden waarmee het niet ging vroeg ik aan het baasje om een praatje op enige afstand te maken.
De baasjes waren aan het socializen, de honden waren ook meer op hun gemak.
Niet iedereen staat hiervoor open, sommigen reageren raar, maar dat maakt mij niets uit.
Wat ik wel heel frappant vond, we gingen voor het eerst naar een windhondenwandeling.
Mijn man vond het geen goed idee door het gedrag van Zeus.
Hij heeft geen kik gegeven, was helemaal op zijn gemak.
We hebben heerlijk gewandeld.
You cannot save the dogs of the whole world, but you can save the whole world of one dog!

Afbeelding
blondie
Hazewind
Hazewind

Berichtdoor Dees » ma 18 feb 2013, 00:42

Heel herkenbaar Blondie,ik denk idd dat honden van hetzelfde ras vaak heel goed met elkaar overweg kunnen.Windhonden zeker!
Wat goed dat je er zoveel werk van hebt gemaakt.Top!
Ook ik heb al diverse malen gevraagd om even mee te mogen lopen of even een praatje te maken,het hielp zelfs met zijn grootste vijand...de hond waar hij tot nu toe het heftigste op reageerde!
Ik ben het helemaal met je eens Blondie,het ligt idd vaak aan je eigen onzekerheid.Daarom ga ik dinsdag met een gedragsdeskundige op pad.Waarschijnlijk is het meer voor mij dan voor Felix denk ik weleens....ik houd jullie op de hoogte hoor!dank voor je leuke reaktie!
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor Dees » di 19 feb 2013, 18:19

Net terug van een 1,5 uur durende wandeling in het Groenendaalse bos,samen met een top gedragsdeskundige!
Felix heeft de hele weg losgelopen,tussen alle honden,en eigenlijk gaat het prima!
Hij maakt alleen op een erg direkte/onhandige manier kennis met honden door er met een noodgang opaf te rennen en wat te grommen maar doet eigenlijk daarna niets.Ook niet als de ander snauwt...En wat heel fijn is,hij komt altijd achter mij aan.Hoe dan ook...iets dat ik in de strijd kan gooien mocht het onverwacht toch een beetje te gespannen worden.Hij speelt niet met andere honden,dat niet..maar hij geniet zichtbaar van al het contact dat hij maakt ookal is het wat stuntelig.
Sandra,de gedragsdeskundige zei dat het geen doetje is,maar dat er geen greintje aggressie in hem zit.Fijn om te horen!
Het is volgens haar aangeleerd gedrag van hem waar hij in het verleden succes mee heeft behaald.Bv op straat als er eten in het spel was,lekker een andere hond laten schrikken er er zelf met de buit vandoor gaan!
Mijn opdracht nu is,met hem het bos in te gaan en zoveel mogelijk het contact met andere honden op te zoeken maar zelf absoluut niet stil te blijven staan en zeker niet te gaan uitleggen en praten....haha...de baas wordt opgevoed!
Ik heb het enorm getroffen met deze gedragsdeskundige Hartstikke bedankt Murphy voor de goede tip!!!!
We gaan nu flink oefenen en ik hoop dat ik door het heel vaak te doen,meer vertrouwen krijg en Felix gewoon lekker Felix kan laten zijn met al zijn grommetjes en kolder en gewoon uit kan stralen,mijn hond doet niks hij is alleen een beetje macho...
Meteen nog een afspraak gemaakt voor nog een wandeling...ik heb er zin in!En Felix volgens mij ook!
Hartelijk dank allemaal voor alle leuke reakties en goede tips!
Dees
Aspirant lid
Aspirant lid

Berichtdoor trea » di 19 feb 2013, 18:28

Dat is nog eens een happy end! Heel fijn om te lezen. :klap: :thumbs:
trea
Puppy
Puppy

Volgende

Keer terug naar Gedrag en opvoeding